Redirect 301 /directory/sub-directory/ http://edalatkhahiran.com/lives.php?s=%D9%81%DB%8C%D8%B4+%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C/directory/new-sub-directory/
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساتا کارت فیش حقوقی نیروهای مسلح

خوشچهره: سخنان روحانی درباره ریشه مشکلات کشور ناصحیح، ناپخته و ف

خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت اظهارات آقای روحانی مبنی بر اینکه عامل همه مشکلات آمریکاست و باید واشنگتن دی‌سی را نفرین کرد، فرافکنی از پذیرش مسئولیت‌های دولت در کاستی‌ها و نواقص فراوان موجود است.

محمد خوش‌چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر اینکه گرانی دلار تقصیر آمریکاست و مردم به خاطر کمبودها  مشکلات کاخ سفید را نفرین کنند، اظهار داشت: متأسفانه روند کاری رؤسای جمهوری در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد به‌رغم قول‌هایی که می‌دهند، وظایف و اختیاراتی که قانون برعهده آنان گذاشته و با توجه به تأکیدهای مقام معظم رهبری مبنی بر آرایش مناسب در جنگ اقتصادی، به مسائل اقتصادی بی‌توجه بوده‌اند، اما در سال آخر  کارشان همه کمبودها را متوجه خارج از کشور کرده و ریشه مشکلات را آمریکا و اذنابش معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه رویه مذمومی است که دولت‌ها در ماه‌های پایان کارشان از چنین روشی استفاده می‌کنند تا اذهان را از مدیریت ناکارآمد خود منحرف کنند، تصریح کرد: معتقدم تهدید و تحریم که مصداقی از تهدید است، به خاطر تهدید بودن واجد قضاوت و ارزشیابی نیست؛ بلکه به مدیریت و تدبیر مقابله با آن باز می‌گردد. تجربه انقلاب و جنگ نشان داد باید تهدید در بهترین شرایط رصد شده و طوری مدیریت شود که مانع بسط و گسترش آن شویم.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با تأکید براینکه باید همزبان با مدیریت تهدید، آن را کنترل و مهار کرد، گفت: بعد از کنترل تهدید می‌بایست آن را کم‌اثر و بی‌اثر کرد و چنانچه دولت، اَبَر مدیریت داشت آن را می‌توانست تبدیل به فرصت کند که این یک استراتژی علمی برای مقابله با هر نوع تهدید است.

خوش‌چهره با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بارها نسبت به عملکرد دولت‌ها در دو دهه اخیر گلایه داشتند، اظهار داشت: متأسفانه درایتی که دولت‌ها باید در درک تهدید داشته باشند، وجود نداشت و همانگونه که در دولت تدبیر وامید دیده شد، گاه تهدید را نفی می‌کردند

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با انتقاد از اینکه دولت یازدهم و دوازدهم از شرایطی که احتمال می‌داد برجام برایشان ایجاد کند ذوق‌‌زدگی داشتند، خاطرنشان کرد: دولت غافل بود که با طرفی مواجه است که نمی‌توان به عهد و قولش اعتنا کرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اضافه کرد: در چنین شرایطی هر مشکلی که پیش آمد کند، قبل از اینکه به توان تهدید کننده و شیطنت او بازگردد، به جهل، ضعف و غفلت دولت بازمی‌گردد.

خوش‌چهره توضیحات خود را با مثالی تکمیل کرد و گفت: اگر در یک کریدوری حرکت کنید که در آن مار و عقرب هست و مجبورید از آن کریدور عبور کنید، باید به ابزار دفاعی مانند پادزهر و لباس مناسب مجهز باشید که گزندگی بر شما اثر نکند. اگر شما در چنین شرایطی توانستید انعطافی در حرکت ایجاد کنید خواهید توانست از آن کریدور به سلامت عبور کنید ولی اگر مستقیماً به دهان مار رفتید و او شما را گزید، خطاست که همه مسائل را متوجه مار گزنده کنید.

وی با تصریح اینکه غفلت، کم‌توجهی و جهالت بخش زیادی از مشکلات کشور را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار داشت: برخی اعتراف‌ها از سوی دولت اکنون بیان می‌شود که متأسفانه اقتصاد بیشترین ضربه را خورده، هرچند باز دیر نیست و نقاط قوت برای جبران خسارت‌ها داریم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با خاطرنشان کردن اینکه 10 سال پیش رئیس جمهور وقت نیز همین حرف‌ها را زد که ریشه مشکلات در بیرون کشور است و به آمریکا باز می‌گردد، گفت: متأسفانه چنین ادبیاتی سبب تکرار تجربه‌های تلخ در کشور شده است که ناشی از ضعف و غفلت مدیریت کلان کشور در دولت است.

خوش‌چهره با بیان اینکه معتقدم در این غفلت قوه قضائیه و مجلس هم نقش دارند، گفت: مجلس به خصوص در دوره قبل با برخورد انفعالی به چنین اشتباهاتی دامن زد و معتقدم اکنون نیز مجلس احساسی عمل می‌کند که درست نیست.

وی به کاهش ارزش پول ملی در سایه غفلت دولت و مجلس اشاره کرد و بیان داشت: باید تمرکز روی ارزش پول ملی باشد اما مدام صحبت‌ها از قیمت ارز است. هر چند این دو مسئله به یکدیگر مربوط است اما باید روی ارزش پول ملی مانور دهیم که خطر آسیب‌ها بیشتر احساس شود.

وی حرف‌های روحانی درباره مقصر بودن آمریکا در مشکلات کشور را ناصحیح، ناپخته و فرافکنی دانست و  خطاب به قوه قضائیه خاطرنشان کرد: باید تلاش کنید اعتماد عمومی که بزرگترین سرمایه کشور است اعاده شود.